Rosportens vision bygger for en forældet opfattelse af udformning af rostadion.

Rosportens vision og COWIs forslag til opgradering af rostadion på Bagsværd Sø synes at hvile på et forældet grundlag, hvor man undlader at separere konkurrencebaner og baner til transport og opvarmning.

Gladsaxens udsendte i Tyskland har sendt os denne rapport om moderniseringen af rostadion i Duisburg i 2006.

I 2006 var Duisburgs 2300 meter lange og 120 meter brede rostadion forældet og stod over for en modernisering. Moderniseringen skulle skabe mulighed for opvarmning og transport til og fra start- og målområderne.

I den indledende fase stod man over for valget mellem at udvide det eksisterende bassin i bredden eller etablere en kanal parallelt med rostadion.

De tyske roorganisationer var imod en udvidelse af bredden af det eksisterende rostadion. Organisationerne argumenterede med, at transport og opvarmning på et udvidet stadion ville skabe bølger, som ville forringe forholdene for roere, som konkurrerede på selve rostadion.

Roorganisationerne argumenterede i stedet for, at man etablerede en selvstændig kanal parallelt med rostadion. Samme løsning som man allerede havde valgt på OL-rostadioner i Sydney, Athen og Bejing. Kanalløsningen blev også valgt på mindre anlæg i forbindelse med verdensmesterskaberne i Zagreb (2005) og Szeged (2006).

Valget endte med at falde på løsningen med den parallelle kanal, og som man konstaterede, så ville denne løsning i lang tid gøre anlægget i Duisburg yderst konkurrencedygtigt i forhold til de øvrige tyske rostadioner med hensyn til at tiltrække internationale arrangementer.

I 2012 var anlægget vært for FISA Masters VM med ca. 3000 deltagere.

I følge oplysninger på Dansk Forening for Rosports hjemmeside forventer foreningen,  at FISA i 2013 besigtiger rostadion på Bagsværd Sø med henblik på, at DFfR kan lægge billet ind på  FISA Masters VM i 2016.

Dette indlæg blev udgivet i Gladsaxe Kommune, Natur, Rostadion. Bogmærk permalinket.