OPDATERET Gladsaxe Kommune betalte for vurderingen af AB A/S’s effekter

I ugerne op 30. juni herskede der som beskrevet i anden artikel på Gladsaxen en hektisk aktivitet på Rådhuset. Årsagen til aktiviteten var, at AB A/S skulle have udbetalt 2 mio. kr. inden 30. juni for, at selskabet kunne undgå konkurs.

Gladsaxens aktindsigt i sagen viser nu, at Gladsaxe Kommunes hastværk har påført skatteborgere en ekstraregning på ca. 40.000 kr. Pengene er gået til de  vurderingsfolk, som blev hyret til at producere en uvildig vurdering og kontrakt.

Gladsaxe Kommune har efterfølgende fremsendt kopi af fakturaer. Det fremgår her at kommunen har betalt 34375 kroner for vurderingerne af køkken og bygningsdele. Der er udelukkende indhente een vurdering af hver type vurdering.

Det forekom Gladsaxens redaktion temmelig besynderligt, at køber afholder omkostninger ved vurdering i forbindelse med et salg. Aktindsigten viser da også, at AB A/S selv har afholdt udgifter til tinglysning af dokumenter i forbindelse med lånene på ca. 10 mio. kroner fra selskabets bestyrelsesmedlemmer.

Nu drejede det sig jo ikke ligefrem om liebhaveri, så Gladsaxen har derfor spurgt Gladsaxe Kommune, om det ikke var en smule letsindig omgang med skattekroner at betale for en vurdering af AB A/S’s værdier.

Vi har modtaget følgende svar fra Byrådssekretariatet ved Mikael Wolf:

Det er korrekt, at Gladsaxe Kommune har afholdt udgifterne til de eksterne vurderinger af inventar, løsøre og bygningsdele i forbindelse med den netop afsluttede handel med AB A/S.

Gladsaxe Kommune har i forhandlingssituationen med AB A/S haft en selvstændig interesse i, at der ikke blev betalt en for høj pris for de eventuelle aktiver, som man besluttede at erhverve. Denne holdning er ikke nødvendigvis delt af AB A/S, som vel blot ønsker at opnå en så høj pris som muligt.

Hvordan resultatet af en uvildig vurdering skulle afhænge af, hvem der betaler gildet, kan dog være svært at få øje på.

Dette indlæg blev udgivet i AB A/S, Gladsaxe Kommune. Bogmærk permalinket.